sobota, 26 maja 2012

Klejnot Medyny

Klejnot Medyny - Sherry Jones

„Klejnot Medyny to książka, w której autorka, Sherry Jones pisząc wciela się w postać historyczną, Aiszę bint Abi Bakr, żonę proroka Muhammada, twórcę islamu. Poznajemy tu losy Aiszy odkąd była małą dziewczynką oraz Muhammada od momentu, gdy ją poślubił. Jeszcze kiedy Aisza była dzieckiem została poddana pardzie (okresowi przedślubnemu, kiedy to była pod ścisłą kontrolą, nie wolno jej było praktycznie wychodzić na dwór, nie mógł jej widywać żaden obcy), szybko zaręczona, a w wieku dziewięciu lat wydana za mąż. Odtąd towarzyszyła Muhammadowi już do końca jego dni, ale nie była jego jedyną żoną. Kiedy brała z nim ślub, prorok miał już za żonę Saudę, a przed nią jeszcze Chadidżę, z którą posiadał jedyne dziecko, które dożyło wieku dorosłego, Fatimę. I po ślubie z Aiszą, Muhammad żenił się z kolejnymi kobietami. Początkowo mógł mieć cztery żony, tak jak każdy inny mężczyzna. Kiedy jednak ten limit uległ wyczerpaniu, Allah objawił mu się i pozwolił na kolejne. Najwięcej było ich nawet dziesięć! Aiszę kosztowało to sporo nerwów. Długo nie potrafiła pogodzić się z rzeczywistością, że musi dzielić się swoim mężem z innymi kobietami. O każdą następną była bardzo zazdrosna. Dodatkowo obawiała się o swoją pozycję w haremie i nieustannie musiała o nią walczyć, by pozostać hatun, czyli pierwszą żoną (tą najważniejszą). Muhammad tymczasem cały czas to ją kochał najmocniej ze wszystkich i był w stanie wiele wybaczyć. Aisza wymyślała wiele intryg, które miały uratować jej męża od rzekomych kłopotów. Te plany jednak nie do końca szły po jej myśli, a Muhammadowi coraz bardziej nie podobała się zazdrość żony. A mnie irytowało jego zachowanie. Uważał, że Aisza nie ma powodów, aby być o niego zazdrosną, nawet wtedy gdy do haremu przybywały nowe kobiety pod przeróżnymi pretekstami. Zwykle tłumaczył się poprawą stosunków z innymi środowiskami, bądź chęcią pomocy wdowom. Każda nowa żona miała zamiar bycia hatun. Gdy bohaterka w końcu wprost poprosiła męża o ustalenie jej pozycji w haremie, ten nie przystał na jej pomysł. Uważał, że Aisza musi sama sobie z tym poradzić. Tymczasem ją trapił jeszcze jeden problem. Jej małżeństwo z Muhammadem nie zostało dotąd skonsumowane. Gdyby dowiedziała się o tym któraś z jego pozostałych żon, chcących być hatun, mogłaby na dobre zapomnieć o byciu tą najważniejszą. Jednakowoż w trudnych chwilach wszystkie te kobiety potrafiły dojść do porozumienia. Muhammad umarł na rękach swej ulubionej żony Aiszy. Po jego śmierci rodzi się spór, kto powinien być jego następcą.
Na okładce został umieszczony napis informujący iż obecnie przygotowywana jest kontynuacja. Ja już nie mogę doczekać się poznania dalszych losów bohaterki. Jestem ogromnie ciekawa jak poradzi sobie Aisza i reszta kobiet z haremu po śmierci proroka. Mam nadzieję, że owa kontynuacja zostanie już niebawem wydana.
A teraz słów kilka o samej książce. Sherry Jones pozwoliła czytelnikowi na poznanie życia Mahometa, proroka islamu. Wiele faktów ukazanych w książce, a także bohaterowie w niej przedstawieni istnieli kiedyś naprawdę. Może i nie jest to skarbnica wiedzy o kulturze muzułmańskiej i religii islamskiej, ale wiele nowego możemy się tu dowiedzieć. Polecam szczególnie osobom lubiącym poznawać inne religie oraz tym lubiącym czytać o odległych kulturach.

8 komentarzy:

  1. Lubię takie książkowe podróże do innych krajów, kultur, więc przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  2. Przeczytam na pewno :)
    http://blask-ksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Tradycja i kultura wyznawców islamu bardzo mnie do siebie przyciąga dlatego myślę, że poszukam tej książki ;]

    OdpowiedzUsuń
  4. O, do tej pory nie wiedziałam, że tak książka opowiada historię oczami żony Muhammada! Teraz nabrałam ochoty, żeby ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przyznam, że takie książki całkowicie mnie do siebie nie przekonują (no, poza nielicznymi), jednak ta wydaje się być na prawdę godna uwagi. Z przyjemnością sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie średnio się podobała. Ale ja ogólnie nie przepadam za takimi klimatami.

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja mama posiada t książkę i strasznie mi ją rekomenduje. Jestem jej ogromnie ciekawa. :)

    OdpowiedzUsuń